Stojaki rowerowe – podstawowe informacje

Prawidłowy stojak rowerowy powinien umożliwić oparcie roweru oraz przypięcie do niego ramy i jednego koła pojedynczym zapięciem U-lock (kłódką szeklową), niezależnie od typu roweru. Dobrze, jeśli ten sam stojak ponadto umożliwia przypięcie drugim zapięciem drugiego koła.

Stojak musi być też solidnie i trwale przymocowany do podłoża np. wbetonowany.

Warunki takie spełnia np. stojak w kształcie odwróconej litery „U”. Umożliwia oparcie i przypięcie co najmniej 2 rowerów dowolnego typu – składaków, mieszczuchów z koszykami, szosówek, górali – niezależnie od rozmiaru ramy, szerokości opony czy kształtu kierownicy. Standardowe wymiary to długość ok. 1 m, wysokość 60-80 cm, średnica rury 5-9 cm.

Jeśli potrzeba postawić więcej stojaków, zalecana jest odległość pomiędzy sąsiednimi stojakami rzędu 1,0 – 1,5 m.

Możliwe są różne warianty tego rozwiązania – np. stojaki półkoliste, rombowate lub w kształcie odwróconej litery 'V’. Warto pamiętać, że solidny, dobrze zaprojektowany stojak może też pełnić inne funkcje, np. wygrodzenia antysamochodowego.

A dlaczego nie wyrwikółka?

Często spotykany na naszych ulicach prymitywny model stojaka, tzw. „wyrwikółka” albo „łamikółka”, nie umożliwia przypięcia ramy. Sprawia to, że rower bardzo łatwo ukraść, pozostawiając w stojaku same koło. Kto montuje takie stojaki, de facto współpracuje ze złodziejami, znakomicie upraszczając im zabór cudzej własności. Ponadto w przypadku np. silniejszego wiatru „łamikółka”, jak sama nazwa wskazuje, może uszkodzić rower, jego koło lub tylną przerzutkę. Z drugiej strony, jeśli stojak umożliwia tylko przypięcie ramy, to trywialne staje się wyjęcie przedniego koła.

 

artykuł na podstawie: www.zm.org.pl/?a=stojaki_faq